Kanchanaburi en op naar het zuiden! - Reisverslag uit Ko Phi Phi Le, Thailand van Liza Hamel - WaarBenJij.nu Kanchanaburi en op naar het zuiden! - Reisverslag uit Ko Phi Phi Le, Thailand van Liza Hamel - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi en op naar het zuiden!

Door: Liza Hamel

Blijf op de hoogte en volg Liza

04 Augustus 2014 | Thailand, Ko Phi Phi Le

1 augustus

Nou bij het zwembad is het niet meer droog geworden, maar ach wat wil je als je op vakantie gaat in het tegen seizoen ;). Het valt ons tot nu sowieso echt reuze mee. De grote moessons moeten nog komen. Phuket heeft de volle lading al gehad hoorde we, dus wie weet wat we nog kunnen verwachten.
Wij hebben in ieder geval een heerlijk middagje ontspannen. S avonds hebben we serieus lekker gegeten bij de pizzeria. Daarna zochten we nog even een barretje. We raakte verzeilt bij een Nederlands stel. We hebben lekker gekletst. Dat is echt leuk van het reizen. We ontmoeten zoveel mensen met allemaal een eigen verhaal. Echt grappig om steeds weer te horen. Daarna gingen we naar huis want we moesten immers onze lekkere schone was nog ophalen voor 0:00. Gekke lui, zo gek nou ook weer niet. Ze was toch lekker dicht gegaan :), groot gelijk.

2 augustus

Na een heerlijke nacht in ons heerlijke bungalowtje stond er een dag 'elephant's world' op planning. Een dag in een reservaat voor zieke en oude olifanten die hier geadopteerd worden. 'They don't work for us, we work for them', is het motto van deze non-profit organisatie. We keken hier echt enorm naar uit. Lekker genieten van blije olifantjes en ons steentje bijdragen. En dat deden we. Een hele dag van eten, badderen, eten, modderbad, eten, vitamientjes en weer in bad. Wat een leventjes hebben ze daar. Heel hun leven zijn ze gebruikt, overprikkeld, uitgehongerd en verwond. Nu zitten ze lekker daar, olifant te wezen. 12 blije olifantjes. Hun lekker vrij en wij achter de hekken. Maar als je bedenk hoe veel olifanten er nog dagelijks misbruikt worden, dan breekt je hart alsnog.
Wij hebben in ieder geval een dag meegemaakt om nooit meer te vergeten. In bad mét de olifantjes, olifanten kwijl op je handen van het voeren, aaien tot we er bij neer vielen en lunchen terwijl ze rond ons lopen. Wat een ervaring! Als ik dit schrijf besef ik nog niet helemaal dat ik dit echt heb mogen doen.

Na lekker opgefrist te zijn hebben we een lekker hapje gegeten in de stad en genoten van wat super old school Thaise live muziek. Vervolgens hebben we hebben ons in slaap gegeten met een bak oreo ijs. Klinkt goed he? Is het ook!

De volgende dag stonden de 'erawa watervallen' op het programma. Onze laatste nacht zat er ook alweer op dus we hebben onze tasjes ook ingepakt. Bikini en slippers aan en gaan, tenminste dat dachten wij. Na een rit van 1,5 uur met de lokale bus (1,10€ p.p.:p) en lang gekletst te hebben met een gezin uit jaja: delft, kwamen we aan bij de watervallen. Het was een dag van klimmen en klonteren van niveau naar niveau. Het was heel mooi en er waren veel toeristen. Overal aan het zwemmen. Het leek tropicana wel. Mensen kwamen aan met opblaasdieren en heel uitgebreide picknicken. Veel van hen gingen niet verder dan niveau 3 of 4. Wij besloten door te lopen, tot niveau 6. We hoorde dat niveau 7 1,5 km omhoog was en besloten het niet te doen. Wegens energie en tijd te kort. De watervallen ingang sloot namelijk om 4 uur. Eenmaal beneden bleek niveau 7 op 1,5 km te zijn en niet nòg 1,5 km en dus maar 150 meter verder te zijn. Maar agh, hierdoor hadden we de kans om van de glijbaan te glijden die het water uit de rotsen had geslepen. Overal in het water zaten grote en kleine vissen. Ik hou echt helemaal niet van vissen en thuis is dan ook altijd de regel in de sloot: blijven spatteren, dan blijven ze weg. Hier niet. Dit was een soort huge mister fish Spa. Niks voor mij.. Ik ben dus turbo borstcrawl door t water gevlogen haha. Maar ben blij dat ik het gedaan heb. We hadden een Franse jongen bij ons de hele dag. De arme knul was in de steek gelaten door z'n maten. Het was wat ongemakkelijk dat hij mee was, maar we hebben alle drie genoten van een mooie dag!

Na een zeer vermoeide dag zouden we met de nacht trein gaan. Op de bonnevoi want die bureaus hebben wij het niet zo op.. Naar ban Pong het trein station. Aangekomen daar wilde we een kaartje kopen: '2e klas alstublieft'. Uitverkocht. Evenals 1e klas en 3e klas met airco. Ook de volgende trein.. Dan moet het maar.. Daar zaten we dan.. 3e klas op harde banken, open ramen, arme lokale en een fan die gelukkig vast geroest staat richting ons. De lichten gaan niet uit tot grote blijdschap van de lokale muggen bevolking. De deet lucht was kilometers nog te ruiken en de muur is de nieuwe muggen begraafplaats. Eigenlijk is het vreselijk, maar wat verwacht je voor 5 euro p.p. helemaal van midden naar zuid Thailand. 9 uur in de trein.. Alle waardevolle spullen zaten opgehoopt in in mijn broek en de backpack dient prima als bed/kussen. We zijn weer een bijzondere ervaring rijker, omschrijf ik het zo goed? ;)

Om 7 uur kwamen we aan op het treinstation. Nog bijna door onze wekkers heen geslapen.. Kan je nagaan, we lagen nog best lekker. We werden naar een busstation geleid die ons naar krabi kon brengen. Enige maatschappij, dus ie vroeg natuurlijk dik geld! 2,5 uur met de bus, een uur wachten en 1,5 met de boot kwamen we aan op ko phi phi. Onze monden vielen letterlijk open. Van een helse rit naar het paradijs. Met jungle bedekte rotsen, kraak helder water, eilanden in de verte en geen auto's. De temperatuur is heerlijk en we hadden net zelfs een kippenvel!
We gingen opzoek naar een kamer. Al snel vonden we een leuke, simpele en goedkope. Prima! We hebben vrijwel direct onze bikini aan gedaan en doken de heerlijk warme zee in. Bizar, een warme zee. We hadden daar niet eens over nagedacht haha! Heerlijk. We hebben de zonsondergang gekeken met een bananen smoothie.

M'n moedertje zegt wel eens na een reis: 'het was zo mooi dat ik bijna moest huilen'. Nou mam.. Dat heb ik nu ervaren. Het is te bijzonder dat ik dit mag mee maken. Ik ben echt gigantisch dankbaar voor elke minuut van de dag. Dat alles goed gaat, we ons veilig voelen en het samen zo naar ons zin hebben. We krijgen de kans dit prachtige stukje wereld te zien. Af en toe voel ik me bijna schuldig voor de rijkdom. Maar rijkdom heb je pas als je beseft wat je hebt en dankbaar en tevreden bent. En dat ben ik, over de top.

Morgen gaan we de view over het eiland bekijken en overmorgen waarschijnlijk een tour over de eilanden doen hier met een boot. Ik hou jullie graag op de hoogte!

Love,

Lies en zo

• 04 Augustus 2014 - 17:10

Erik En Angèle:

Leuk om te lezen dat je op dezelfde plaatsen komt waar wij ook geweest zijn, ik zou
    zo weer terug willen....
    enne.......
    je mammie jokt hoor!...die huilt ècht!

• 04 Augustus 2014 - 22:07

Mams:

....Haha, dat weet Liza wel hoor ;-) en ik ben blij dat ze nu zelf ervaard en precies weet wat ik nou bedoel ....
    Het is zeker heel bijzonder om te lezen dat je op dezelfde plekken komt als waar wij geweest zijn.
    Zie het allemaal nog zo voor me en raadt eens.....tranen staan alweer in mijn ogen ;)

XXX

• 06 Augustus 2014 - 16:47

Henny:

Zelf zijn wij er nog nooit geweest, maar als wij het gelezen ...

Daarom kijken we zo graag uit naar jou reisverslag!
    Geniet van al deze mooie momenten (met of zonder zakdoek :)
    xx

• 06 Augustus 2014 - 19:11