Sukhothai & kanchanaburi - bijna op de helft.. - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Liza Hamel - WaarBenJij.nu Sukhothai & kanchanaburi - bijna op de helft.. - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Liza Hamel - WaarBenJij.nu

Sukhothai & kanchanaburi - bijna op de helft..

Door: Liza Hamel

Blijf op de hoogte en volg Liza

01 Augustus 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Maandag 28 juli

Vandaag hadden we een dagje sight seeing chiang mai in de planning. We hoorde dat dit gaaf was om met de scooter te doen, dus dat was ons plan. De ochtend verliep op een of andere manier maar niet hoe wij wilde, door een beetje chaotische buien ofzo. Uiteindelijk (na weer terug te zijn) bij het hotel kwam er een super lief vrouwtje die zei dat we beter geen scooter naar de hoge tempel konden huren.. Dat was gevaarlijk! Na de vreemde ochtend besloten we maar te gehoorzamen, we waren al zo chaotisch. Met de taxi gingen we de tempel beklimmen met 'heeeeeel' veel treden. We moesten wachten tot het budget mini busje de berg op ging met 10 mensen. Daar zaten we.. samen. Na zo'n 20 minuten kwamen er 4 Russen bij. De taxi chauffeur zou naar boven gaan op voorwaarde dat we mee zouden rijden naar de koninklijke botanische tuin, waar die Russen zo graag een wilden. Primaaa. De berg op dan maar. En hoger en hoger.. De botanische tuin bleek op de top van de berg te zijn. Stonden we dan in ons broekje en hempje.. en toen werd ons ook nog even verteld dat de wandeling door de tuin zou ongeveer 1,5 uur zou duren! 1,5...! De Russen vonden dit niet genoeg en wilde 2 uur. Ook prima, wij vermaken ons wel in de wolken ;)

Toen er eindelijk een einde aan gekomen leek ( t was eigenlijk oprecht nog best mooi) gingen we naar de tempel op de berg, eindelijk! De mensen uit de tuin hoopte voor ons dat hij nog open was.. anders wij wel want het was inmiddels al 5 uur haha!

En ja hoor, de tempel was gewoon open. We kregen 25 minuten. We verklaarde de taxichauffeur volledig voor gek. Zoveel treden en dat moeten wij in 25 minuten doen? Onmogelijk! De taxi chauffeur keek ons vragend aan. We gingen maar gewoon. Voorbereid op de tocht kwamen we langs veel kraampjes en toen.. bij de trap. De trap was hoog, maar bij lange na niet zo hoog als dat wij dachten! We klommen erop en waren er zo. Na wat rond kijken in deze prachtige tempel en te hebben genoten van het bizarre uitzicht over de hele stad, gingen we terug. Al treden tellend. Het waren er wel geteld 194, hahaha! Maar het was wel mooi ;). Halverwege de trap zat een bedelaar die op een fanfare achtig ding een blokfluit geluid aan het maken was. We gaven hem wat bath en hij begon te knorren als varken! Hahaha, arme man, wat hebben wij gelachen.

Toen we weer beneden kwamen met de mini bus, liepen we zelf een eindje. We kwamen bij een markje en keken wat rond. Het werd steeds drukker en toen pas merkte we dat we de enige toeristen waren. Super leuk was het. Alleen maar studenten, overal. We besloten daar maar eens een pedicure en manicure te doen met gelnagellak als finishing touch :). Heeeerlijk. We hebben wel 2 uur gezeten en genoten voor maar 10€ pp. En wat zijn onze nageltjes mooi!

Toen we terug wilde gaan gingen we even kijken hoeveel Geld we nog hadden. 100 bath.. Precies. Na wat afdingen wilde een tuktuk mannetje ons hiervoor brengen. Gold, want anders was het heeeeel wat metertjes lopen! Volgende keer misschien eerst geld checken voor we achterover leunen, haha.

Na een lekker hapje bij het hotel zijn we lekker naar bed gegaan. De volgende dag zijn we namelijk op reis naar Sukhothai gegaan. De eerste hoofdstad van Thailand ooit. Bij het uitchecken bleken we een overnachting gratis te hebben gehad. We vermoedde het al een beetje maar wisten het niet zeker. Ze hadden ons twee seconde dubbel geboekt. We hadden er niks van gemerkt maar dit was het goedmakertje. Prima!

We besloten deze reis echt op eigen houtje te doen. Veel mensen bieden je hier aan om het voor je te boeken. Maar dat kan goedkoper dachten wij. We zijn op eigen houtje naar het busstation gegaan. Dit ging echt meer dan prima. Voor een appel en een ei hebben we een reis van 5 uur gemaakt. We hadden ons hostel ook zelf gereserveerd en die was echt boven verwachting. Midden in de stad, met zwembad, heerlijke douches en lekker eten. We hebben maximaal gerelaxed de rest van de dag. 'S avonds hebben we voor het eerst op een straat restaurantje gegeten, lekker primitief maar lekker. Samen gegeten voor €1,20, blijft bizar!:)

De volgende dag zijn we naar de oude stad Sukhothai gegaan. Met de lokale bus die bijna uit elkaar viel van ellende, werden we vervoerd. We huurde en fiets, want dat bleek nodig. Het was een gigantisch oppervlakte met alleen maar ruïnes waar je u tegen zegt. Het was echt heel erg mooi. We zijn hier maar 1 dag, maar het was de reis meer dan waard. Erg indrukwekkend.
We sloten sukhothai af in een leuke bar en hebben lekker Thais gegeten en zijn daarna met een rond buikje, vroeg naar bed gegaan.

Gisteren zijn we om 6.30 wakker geworden. Waarschijnlijk een record voor hier, haha. We hebben de 7/11 supermarkt geplunderd met overlevingsvoedsel en zijn de reis naar kanchanaburi aangegaan. 1,5 uur met de bus en daarna 8 uur met de trein naar Bangkok. De trein is oud en de stoelen zijn blijven steken in volledige 'lean-back' positie. De wc is dit keer een gat in de grond maar dan hoog.. snap je toch niet? Hoe kan je ooit evenwicht houden? 'T is me in elk geval wel mooi gelukt! De ramen zijn allemaal open, dus Zoë en ik waren aan het einde van de trein reis helemaal zwart en verwaaid. Bizar. We reisden daarna nog verder met de bus naar kanchanaburi. Het schijnt de moeite waard te zijn. Dit is de plaats waar in de tweede wereld oorlog de spoorlijn des doods richting Birma is aangelegd. Duizenden dwangarbeiders zijn hier wegens de slechte omstandigheden omgekomen. Een indrukwekkend bezoek denk ik en goed om hierbij ook eens stil te staan. Gek idee dat wij deze plek bezoeken tijdens onze once in a Life time reis, terwijl het voor veel mensen veel hele slechte herinneringen meebrengt(/bracht). Deze reis duurde nog eens 2,5 uur. Om half 11 bereikte we ons guest house 'sams house'. Een klein bungalowtje op palen voor ons samen. Heel schattig en dat voor 7,5 per persoon, met heerlijke bedden. :)

Vandaag zijn we naar de 'death railway' geweest met daar achteraan een beZoekje aan een museum. Het was indrukwekkend en besefte me dat ik vrij weinig weet van dit leed.
We hebben zojuist ons tripje voor morgen geboekt. Een dagje olifant World. Een reservaat waar 'uitgewerkte' zieke en oude olifanten verblijven. Ze worden hier heel goed verzorgd en hebben veel vrijheid. Wij gaan morgen een dagje helpen met het wassen, voeren etc. Helemaal bizar en bijzonder!

Wij chillen nu binnen omdat het ineens heel hard regent. Hadden net de entree voor het zwembad betaald, haha. Wie weet wordt het nog droog!

Ik kan hieruit concluderen dat het goed met ons gaat. We vermaken ons heel goed samen met stomme grappen, leuke verhaaltjes en Disney prinsessen kleurplaten.
Vandaag zijn we aanbeland op dag 12. Onze laatste stop van ons rondje noord hebben we bereikt en dan gaat de reis naar het zuiden beginnen. De volgende twee weken staan dan op de planning. Wat we precies gaan doen geen idee, maar het beloofd geweldig te worden!

Keep in touch en de rood/bruin getinte groeten van Zoë en liesje

• 01 Augustus 2014 - 12:39

Mams:

Gaat lekker daar :) Top!! Keep going!! :*) xxxx

• 03 Augustus 2014 - 23:22

Henny:

Mooie verhalen, met mooie nageltjes!!
    Lekker genieten en op naar het zuiden ...
    Liefs uit Delft,
    xx