verrekte Liza in verrekte China - Reisverslag uit De Lier, Nederland van Liza Hamel - WaarBenJij.nu verrekte Liza in verrekte China - Reisverslag uit De Lier, Nederland van Liza Hamel - WaarBenJij.nu

verrekte Liza in verrekte China

Door: lizahamel

Blijf op de hoogte en volg Liza

08 Mei 2011 | Nederland, De Lier

haa lieve Hollanders

Nou, nou het is alweer zover hoor, m´n eerste verslag vanuit China! Ik begin maar bij het begin want een mooier vertrek had ik me echt niet durven wensen!

Er stond op de planning om na een heerlijk dagje afscheid genomen te hebben van moeders lekker uit eten te gaan bij ´little italy´ in Delft met Zoë, Denise en Sophie. Nou niks is minder waar, haha. Staan die 3 ineens in m´n kamer! Dus ik dacht natuurlijke: 'huh?'. 'Nou lies, pak je spullen maar.' en van het een komt het ander en loop ik met een blinddoek door De Lier heen. Over straat waar ineens allemaal auto's beginnen te toeteren! Een beetje eng is het wel kan ik je vertellen als je dan een blinddoek om hebt! Zijn het al m'n lieve Alpha matties, esther en mam! Ik had echt weer totaal niks verwacht dus was natuurlijk helemaal overdonderd! Hoppa, de auto in op weg naar 'een geheime locatie' haha, de wollebrand! Zit Kimberley daar ineens ook nog met Yvette! :D Wat een lieve zus heb ik toch dat die dat allemaal weer voor me regelt!

De volgende dag m'n laatste spullen in de koffer gepropt samen met marja waarna de koffer te klein bleek en er nog even een andere gehaald moest worden, haha. Nou dikke prima, alles gelukt natuurlijk! Als Roy, Es en mam gearriveerd zijn ben ik eigenlijk gewoon klaar om te gaan. Mijn toen-eindelijk-écht-laatste-avondmaal, hebben we lekker genuttigd in het la place restaurant boven de snelweg. Na 3,5 uur van te voren ingechecked te hebben kunnen we nog even keutelen op schiphol voordat ik ga. Waar we Ronald ook zelfs nog even helemaal uit verweggiestan afscheid van me komt nemen, super lief! Hier kunnen we natuurlijk lang of kort over praten maar ik heb dus echt wel hele lieve mensen om me heen! Na een langdurig emotioneel afscheid loop ik toch echt die gate binnen! En hoppa daar ga ik.. nog even wachten tot het vliegtuig er is en dan instappen geblazen.
Dit is m'n eerste lange vlucht en ik moet zeggen het viel me best tegen, haha! Er zat gelukkig niemand naast me dus kon me kontje nog lichtelijk keren, maar jeutje zeg.. Als ik net wakker wordt om kwart over 5 is heel het vliegtuig ineens wakker en licht en kijkt de steward mij aan alsof ik uitgeslapen heb en wenst me een goede morgen. Het is het hier al middag als ik wakker wordt en onverwachts uitstap op Beijing. Die lui in het vliegtuig serveren trouwens om kwart over 5! 's morgens chicken en beef in het vliegtuig.. nou je kan me veel aanbieden hahaha, maar dat gaat er mooi niet in! Tijdens die onverwachtse tussenlandig op Beijing ga ik een drankje nuttigen in een soort relax room, en ik zie dat andere nederlanders geweigerd worden! Haha, bleek een duitste medepassagier mij bij business class meegenomen te hebben, everything free ofcourse, hehe.

Ik vind het moeilijk de chineesjes te begrijpen hier. Ze proberen je of te helpen en het gaat niet of ze negeren je gewoon omdat ze niet weten wat ze tegen je moeten zeggen. Waardoor ik al heel wat kanten op ben gestuurd hier. Ik zit nu op Guanghzou te wachten op een verschrikkelijke delayed flight. Die nu pas om 22.20 vertrekt i.p.v. 20.30 door de verschrikkelijke regenbuien die hier vallen. De hele airport van binnen en van buiten al gezien en gelukkig, toen ik bijna mijn hoop verloor in die lui, kwam er een super lieve heel gebrekkig engels sprekende chinees naar me toe om me te helpen omdat hij wist dat ik naar Guilin moest! Super lief, want ik zat weer eens niet op te letten, haha. Er zitten allemaal chinezen over m'n schouder mee te lezen terwijl ik dit typ haha! Alsof ze nog nooit een laptop met een nederlander hebben gezien.

Ik heb voorlopig nog geen internet verbindingen gevonden want die zijn overal stuk, wie had dat gedacht. Dus ik schrijf gewoon even door. Ik ben inmiddels aangekomen in mijn Youth Hostel in Guilin. En het is nog niet gestopt met pijpenstelen te regenen. Maar het is gelukkig wel warm dus dat scheelt. Mijn vlucht naar Guilin ging uiteindeijk nog best wel vlot. Een man had mijn plekje bij het raam ingepikt maar eigenlijk was ik te moe om er om te geven haha dus toen was ik in slaap gevallen. Vanuit amsterdam naar hier, na elke overstap werd het aantal westerse mensen flink uitgedunt en was nu nog de aller enigste blanke aan boord. Naast mij zat een echtpaar die ik denk op vakantie ofzo waren geweest, en de vrouw bood me continue van alles aan. Haar schouder om op te slapen, kauwgom, nootjes, blaadjes uit het vliegtuig om te lezen en een heeeeeeeeeeeeeeele vieze pittige crap die ik dus als enige aangenomen had, haha silly me.

Toen ik uit het vliegtuig stapte was ik wanhopig opzoek naar iemand die er nog zou staan te wachten op mij. Ik sprak iedereen die er een beetje wachtend uitzag aan of ze op me stonden te wachten! Nou bleek later dat alle wachtende mensen buiten de hekken stonden te wachten, duhuh.. en daar stond -godzijdank- mijn coordinator op mij te wachten met een briefje : LIZA HAMEL. Ik ben nog nooit zo blij geweest om m'n eigen naam te zien staan! Ik ben haar naam eigenlijk even vergeten, maar ze spreekt wel redelijk goed engels wat ik echt super de luxe vind haha :D! Eenmaal aangekomen in het hotsel liet ze mij mijn kamer zien.
7 trappen hoog met een koffer+tas van 30 kilo kom ik aan op een super mini kamertje ik denk net zo groot als mijn eigen kamer waar 2 stapel bedden in staan en 3 chinese meisjes liggen te slapen. Ik was te moe denk om erover na te denken en ben eigenlijk gelijk m'n houten plank, wat ze hier een bed noemen, in gekropen. Echt kneiter hard geregent vanacht en dat is eigenlijk nog niet opgehouden. Ik had beloofd aan mijn begeleidster om haar wakker te maken als ik klaar was en dan zouden we gaan ontbijten. Tot mijn grote verbazing stond zij om kwart voor 11 in mijn kamer. Ik had echt nooit verwacht dat ik zo lang zou slapen, was onbewust waarschijnlijk moeier dan ik dacht.

Dus ik natuurlijk snel m'n uit en -koud- gedoucht om vervolgens te gaan 'brunchen'. De heerlijke croissants met jam en broodjes filet american spookte al door m'n hoofd. Nou we gingen dus in het straatje hier beneden is even goed chinees ontbijten. Noodels met bonen en varken, een 'broodje' doorweekt van stoom o.i.d. Nou ik heb me aan me woord gehouden en m'n hagelsslag thuis gelaten dus ik heb het helemaal opgegeten. En het was dus echt best nog wel een soort van lekker, als je het een beetje neutraal bekijkt.
En nu zit ik dus weer op m'n kamer en ga zometeen in mijn eentje Guilin even verkennen want m'n coordinator is Dennis nu van het vliegveld aan het halen! JOEPIE NEDERLANDS :D Ze vertelde me dat er maandag nog een nederlands, engels en zweeds meisje aan komt dus ik ben heel erg benieuwd! Vanavond nog een keer in dit hostel slapen en dan op naar Fenyan village!

Ik ben vandaag de hele dag in Guilin geweest in m´n eentje wat eigenlijk vrij veroeiend was. Op weg terug naar de Hostel waar we hadden afgesproken als Dennis er zou zijn is mijn camera gejat door die ´op-1-na-minst-crimenele-landbewoners' van de wereld. Not so funny right, maar er zijn hier gelukkig super veel winkels waar je gewoon kan kopen dus dat gaan we morgen doen voordat we naar Fenyan vertrekken waar geen winkels zijn. Nou ik kan je vertellen dat ik die chinezen echt meer dan zat was vanmiddag maar het is gelukkig weer bij getrokken. Ook een beetje spanning enzo aar gelukkig kan ik lekker nederlands praten nu en dat maakt een hoop goed :D Ook heb ik een mobiele telefoon gekocht voor hier, haha voor 23 euro een telefoon + 100 yuan beltegoed, aardig gek! En handig want een smsje naar buiteland is daardoor goedkoper :D

Vanavond zijn we met Dennis en Karen (de coordinator) guilin gaan verkennen echt super mooi dus 'by night' overal lichten en alles en veel mensen op straat hier, ook 's avonds. Het verkeer is hier echt een grote chaos iedereen loopt dor rood en je wordt minimaal 6 keer per oversteek bijna dood gereden haha. Maar het heeft natuurlijk ook wel wat!
Vanaf morgen hebben we als het goed is de komende 2 weken gewoon internet dus dat is zeker goud :D

mis you guys!

liefs lies

  • 08 Mei 2011 - 17:42

    Mamma:

    Woww, wat een dag zo'n eerste dag....en dit is nog maar het begin ;-) We zijn super blij dat alles nu goed met je gaat :) Kunnen wij gelukkig ook weer rustig slapen ;P :)

    Veel liefs met een dikke knufffffff,
    Mamma en Ronald XXX

  • 08 Mei 2011 - 21:19

    Yf:

    heeee liesje!

    wat een verhaal! en wat een sensatie al de eerste dag! :D
    nou succes! :D en ik hou je in de gaten!

    kusjeeee. Yvettje

  • 08 Mei 2011 - 22:02

    Esther:

    Heeee darling!

    Woooow wat een drama en avontuur nu al zeg.. echt beter dat je vanaf nu gewoon even nederlands kan lullen met een normaaaaal persoon. Ik snap al geen woord van de chinezen hier bij de chinees laat staan als ze nog 100x erger zijn in hun eigen land, dikke respect! Ik bid voor je dat t gewoon onwijs leerzaam en fijn zal zijn nu :)

    even serieus sinds je weg bent weer te bizare dingen al meegemaakt die ik je echt MOET vertellen. Vrijdag avond feestje van Mike wat echt vet AWESOME was en bijna iedereen was dronken behalve ik, ofcourse. hehe. En toen ben ik daar tot 3:00 gebleven met ernst en gaby. Echt alweer zon tijd dat je denkt, jaaa typisch Alpha enzo jwt.

    Toen zaterdag was het verrekte heet hier. Dat hadden we natuurlijk alweer voorzien. Dus toen ik weer een beetje was bijgeslapen kwam om 12:00 Ernst mij en gaby ophalen om naar het strand in Monster te gaan (arthur, corné en bas kwamen ook nog later). Nou ik was natuurlijk zowat een nigger geworden :P haha. Toen om 16:00 gingen we pannekoeken bakken op 't westerhonk! Daar werden we verdeeld over woningen en ik zat samen met een onbekend heel lief leuk meisje "Daphne" en hebben we zwaaaar enthousiast 9 mensen pannekoeken gevoerd :) Hun verstand was van 0-4 jaar en een gesprek was dus ook onmogelijk maar ze keken zo gelukkig en aten als koeien, dus dat was een goed teken! Toen om 21:00 was ik weer thuis van een super dag en kon ik f in mn eentje uitrusten. Maaaaaaaaaaaar die rust werd natuurlijk toch nog bruut verstoord :P Want Bas, Ernst en Vincent kwamen ineens een afterbakkie doen. Die gelukkig maar tot 5:30 duurde. Beste tijd of niet? muahhahahaha dikke discussies over geloof, opwekking gezongen (ja midden in de nacht) en gechillt. ONGEKEND.

    Nou zou je denken dat ik er inmiddels uit zie als een rozijn, en dat is ook zo dus :P maaar ben je gek want vandaag/zondag moest ik weer om 11:30 bij de uitslaapdienst zijn in 't centrum. drie keer raden hoe dat was? Boooooooring. :P hahahaha daarna gingen we lunchen bij Sonja en nog beter: varen met zijn allen door schipluiden. Want het was gelukkig weer heerlijk 27 graden! Lekker ijsje, beetje zonnen, beetje water, beetje muziek. AWESOME DAY. Maar dude ik zie die stukken nu al ruim 8 dagen achter elkaar :P dus je zou denken dat toen ik die boot af kwam t was afgelopen. Maar nee ben je gek, energie voor 10 :P Dus Joost, Ik, Perrie en Ernst wilden naar BAAN7. Dus wij lekker eten nog onderweg bij die la place bij amsterdam. Komen we (na extra omwegen) eindelijk aan bij BAAN7, IS HET GEEN 1e ZONDAG VAN DE MAAND!! oooooo, nou ben je dan dom of ben je dan dom. Dus toen hebben we nog een uur een soort van bijbel studie gekregen van ernst voor die lege kerk :P en daarna zijn we (na door iedereen te zijn uitgelachen) naar Sonja gegaan om daar de "YES-MAN" te kijken. En daar ben ik nu pas net van terug. Hoe verrot en GOUD <3

    We miss you :( en ik in het bijzonder natuurlijk ;) Je zou denken dat ik nu mijn hele levensverhaal hier heb verteld :P maar the real personal stuff moet je nog in een mail ontvangen.

    Wat een leven hebben wij he!
    Geniet alstjeblieft lekker daar, wij wachten vol smart en verwachting met open armen op je.

    I LOVE YOU lekkerding :)
    You never walk alone

    es <3

  • 08 Mei 2011 - 22:09

    Paps & Marja:

    Hee lieverd, zijn blij dit verslagje van je te lezen. Het was een spannende eerste dag! We missen je nu al!!
    Kus en veel liefs Paps en Marja

    O ja, en natuurlijk een knuf van je kleine vriendje. We blijven oefenen met 'ZIT!'

  • 09 Mei 2011 - 09:05

    Kimberley:

    Hee Liesje!

    Wat een leuke verhalen! Behalve dat van je camera natuurlijk! Belachelijk zeg!

    Wel gaaf zo een andere cultuur en ontbijt! Gelukkig ben je goed aangekomen en beleef je al heel wat :)

    Ben benieuwd naar je andere verhalen!

    Ik zit nu in de bus richting Londen om de Engelse cultuur eens te beleven! :)

    Heel veel plezier Liesje, ik lees je nieuwe avonturen snel weer!

    Dikke kus, Kimberley

  • 09 Mei 2011 - 12:08

    Opa Borst:

    Nou, nou, dat heb je in een criminele wereld als je alleen gaat wandelen, dat is niet goed, maar gelukkig zijn je collega,s nu gekomen. Veel plezier verder, liefs van opa en omaPeer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 21266

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Thailand

06 Mei 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: