Yanzhou & Gongcheng, Juf Liza - Reisverslag uit Peking, China van Liza Hamel - WaarBenJij.nu Yanzhou & Gongcheng, Juf Liza - Reisverslag uit Peking, China van Liza Hamel - WaarBenJij.nu

Yanzhou & Gongcheng, Juf Liza

Door: lizahamel

Blijf op de hoogte en volg Liza

19 Mei 2011 | China, Peking

Dag Lieve kerels,

Hier weer is een woordje uit China, ik merk wel dat het steeds moeilijker is verslagen bij te houden haha Dus bij deze vroeg ik de morgen een vol lange levenservaringen :).

15-5
Regenachtige zondag in yanshou.. wat doe je dan? Op zoek naar een spa en daar heel de dag chillen! :D Tenminste dat dachten we.. Locatie van spa opgezocht op internet en hoppa met de bus naar 5 sterren hotel 'Greenlotus'. Echt zo van: 'waaaauw' als je binnenkomt! Staan we daar met 3 meisjes en een jongen, mogen wij van de spa gebruik maken? 'No woman, no woman, only men!'. Nou dames en heren, dit was dan de 1e keer in mijn leven dat gediscrimineerd ben! Toen zijn we maar terug gegaan naar de stad om daar in een mega massage huis een massage te halen van 90 minuten voor 15 hele euro's! Hahaha, dat was wel even lekker! Zitten we daar met z'n 3en in een kamertje met elk een eigen chinees. Éen van die chinezen kon een beetje engels en bleef dus opnieuw vragen hoe oud we waren, waar wij en onze ouders vandaan kwamen en of we getrouwd waren! Elke keer opnieuw en wij veranderde steeds de antwoorden, hehe! Ze geloofden natuurlijk weer niet dat ik 17 was en toen begonnen ze te praten in het Chinees..
Nou en een van de chinezen die geen engels kon het wel even uit beelden hoor! Hij wees naar me.. gebaarde 17.. en toen gebaarde hij zijn handen onder zijn BORST! Oh my goood! Mannen zijn ook overal het zelfde.. 's Avonds was natuurlijk de big game, en pure Ajaxied Dennis en ik hebben samen op een mega storende radio frequentie de wedstrijd op de meest primitieve manier ooit gevolgd!
16/5
De week van ´teaching´ heeft vandaag duidelijk z´n kickoff gehad! We begonnen met 2 lessen te volgen van 2 van onze vrijwilligers hier. Harstikke leuk om te zien! De kinderen zijn moeilijk te motiveren, dat zie je wel want als ze het niets vinden gaan ze gewoon slapen!
Na deze 2 lessen werden we meteen in het diepe gegooit. Het plan was om na deze lessen in 45 minuten een les in elkaar te knutselen. Nee hoor, lopen we de klas uit: 'Over 10 minuten begint jullie les!'. Met volle improvisatie stonden we daar dan met een klas van 60 kinderen te 'teachen'. Super gaaf, hoofd, schouders, knie en teen en allerlei spelletjes kwamen voorbij! Ik had geen moment kunnen denken dat ik het zo leuk zou vinden!
Het is opgehouden te regenen en de zon laat zich dan ook meteen volop zien! Het is harstikke warm en niet heel vochtig dus goed uit te houden. Er is een nieuwe Zweedse vrouw in de groep gekomen van 28 jaar. Hartstikke gezellig en stapel gek. Alle plannen werden ineens in de war gegooit omdat er een leraar gevraagd was in een andere provincie van China. Na paar mensen geprobeerd te hebben is Catrine uiteindelijk de gene die, helemaal tot over de oren enthousiast, vertrokken is! Ik vind het echt super jammer want zij is een van de grappigste mensen op aarde en ze komt pas weer terug als ik weg ben!
17-5
Nadat we heel de ochtend gechillt hebben met gitaar lessen en heerlijke 'baguettes' hadden we 2 super gave lessen. Op weg naar huis, waar we wel 2,5 uur over deden en wij Hollanders denk een half uur, was er zo'n super mega grote maan tussen de bergen! Ongelofelijk hoe mooi het hier is! Wisten jullie trouwens dat de bergen in de hele omgeving van Guilin nog nooit geteld zijn? Echt bizar als je het mij vraagt! Want hoe kan je dan een geloofwaardige kaart maken?! Haha, gekke Chinezen. Eenmaal thuis aangekomen is het donker en blijft het donker.. jahoor de stroom in het hele dorp ligt eruit! Hoppa! Maar gezelligheid kent geen grenzen en hebben we lekker heel de avond met zaklampen en kaarsjes voor de laatste keer gegierd met Catrine!

18/5
Vandaag zijn we met 9 man in een veel te klein busje vertrokken naar onze eerste dag les in Gongcheng city. We werden super gastvrij ontvangen en de mensen waren zo blij dat wij naar hun school waren gekomen om les te geven! Eenmaal daar bleek dat iedereen een eigen klas kreeg! Een beetje nerveus was ik wel kan ik je vertellen, maar het was echt AWESOME! Ik, voor een klas met 40 kinderen, wie had dat ooit gedacht! ;)

's Middags namen het hoofd van de school en alle belangrijke leraren ons mee naar een restaurant om te lunchen. Een klein privé kamertje met een ronde tafel. Er werd zoals gewoonlijk veel te veel eten geserveerd en we aten denk ik maar 1/10 op! De 'oil tea' die ik eerder al eens beschreven had achtervolgt ons overal. In de Yao minderheid is het traditie 3 koppen op te drinken! Echt ongelofelijk, maar heb mijn record verbroken :D! Het waren er nu al anderhalf!
Zitten we daar lekker op ons gemakkie te eten en te kletsen, komt er ineens een camera man binnen. 'Mogen we jullie filmen voor een programma over traditioneel eten in de streek van Guilin?'. Hahaha, ja hoor en vervolgens waren ik en m'n dudes te zien voor 1 MILJOEN verrekte chinezen op TV deze avond! Hahaha, is dat even grappig!
Na het eten kregen wij de opdracht boodschappen te doen voor het avond eten. Op naar de markt dus. 30 kraampjes naast elkaar die allemaal het zelfde verkopen, honderden kippen behandeld alsof het bananen zijn in veel te klein hokjes en het schokeerende van alles, hou je stoel vast: een hond die helemaal compleet gebraden wordt! In een klein steegje met een emmer vol bloed ervoor en een vrouw die schreeuwt: 'no pictures, no pictures!'. Amehoela haha, die staat natuurlijk op de foto ;).
Na al deze schokeerende beelden gaan we lekker verkoeling zoeken bij de rivier waar Tina en ik een vis met de naam Catrina hebben gevangen voor in de huisvijver, haha! Wát een uitzicht en wat een weer! Want jahoor, het is een strak blauwe lucht al 2 dagen lang :D!
Nadat we het avondeten uiteindelijk niet zelf gemaakt hebben -luie europeanen, haha :P- hebben we heel de avond op het balkon gezeten. Wat een geweldige plek, met een geweldig uitzicht. Zonsondergang tussen de bergen, sterren in overvloed en zelfs nog een partij vuurwerk kwam er voorbij. Ik kan alleen maar zeggen: wat een goed leven heb ik zeg..

Liefs Liza

te schrappen van see before i go
- dooie hond +o(

  • 19 Mei 2011 - 05:34

    Mamma:

    Amazing story again!!
    :D

    We hebben er weer van genoten!!!

    Liefs met een mega knuffel!!!

    mamma en Ronald <3

  • 19 Mei 2011 - 07:12

    Marja En Pap:

    He Lies,

    het heeft idd even geduurt voordat je een verhaaltje gemaakt heb.
    Even een update......
    de slaapkamer is klaar , het bed kan er in . De bank is er ook gelukkig.
    Maak er wat van `juf`.

    xxxxx

  • 20 Mei 2011 - 08:40

    Yvette:

    daaaag bikkel!

    ik heb zondag nog aan je gedacht hoor! (L)
    waaaat een belevingen heb je daar. & op tv. hoee toevallig is dat. nou ik geniet er van je verhalen te lezen. :D

    & ieel forget the dog!

    tot over een maand!
    Xx

  • 26 Mei 2011 - 16:06

    Kimberley:

    Lizaa :D

    Hahahaha ik vind China leuk!!!
    Behalve dat van die hond en kippen, triest hoor!
    Misschien hoor ik er wel thuis, ga ook altijd slapen in de les ;)

    Je foto's zijn echt super gaaf! Kan niet wachten om ze samen met jou op de bank te bekijken :)

    Heel veeel plezier! :D

    xxx

  • 31 Mei 2011 - 08:25

    Esther:

    Waaaa zie die liza gaan met dr hantekeningen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 21285

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Thailand

06 Mei 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: